• 66
    0

    Kenapa saya selalu ingatkan untuk peluk cium anak setiap hari. Hal ini kerana setiap kali peluk cium anak hormon dopamine akan mula dirembeskan oleh otak yang menyebabkan timbul perasaan cinta, sayang dan tenang apabila bersama mereka.Bukan itu sahaja, hormon ini membantu kita untuk mengekalkan hubungan yang erat antara anak dengan ibu bapa selamanya. Dalam hal ...
  • 89
    0

    Kata Proffesor Dr. Muhaya,anak adalah cerminan diri ibu bapanya.Peringkat usia bayi hingga 6 tahun amat kritikal kerana ketika ini mereka seperti span yang menyerap bukan sahaja kata-kata tapi juga kelakuan ibu ayah mereka.Menjerit memekik memarahi mereka tidak banyak membawa kesan positif malah memyebabkan kesan negatif sekiranya ia menjadi rutin. KESANNYA;  1 Pada peringkat permulaan, anak ...
  • 104
    0

    Disini saya nak kongsikan persoalan bila dan bagaimana mengajar anak bahasa inggeris. Kita perlu memupuknya seawal yang mungkin agar anak tidak ketinggalan dan mampu menguasai bahasa inggeris. Diharap dapat membantu dan memberi manfaat pada semua ye. 1. Bilakah masa yang terbaik untuk mengajar anak-anak Bahasa Inggeris? Seawal mungkin, tetapi dari peringkat bayi sehingga umur 3 ...
  • 77
    0

    Kebelakangan ni ada yang menyalahkan flashcards sebagai penyebab masalah pembangunan anak. Mencuri zaman kegirangan mereka, anak dihadapkan flashcards 24jam. Tiada peluang meneroka dan bermain seperti fitrahnya. Benarkah?Saya kongsikan sedikit pengalamani Puan Khadijah Tahirah Seikh Salim.. Mudah-mudahan ada yang mendapat manfaat. Beliau memulakan flashcards dengan anak ke-4.  “Pada ketika itu Abdullah berusia 4 bulan. Sebelum bermain ...
  • 69
    0

    “Aku tengok famili kau kurus kurus jer. Famili aku semua kus semangat.” Ramli mulakan bicara..Aku dengar. Cuba tekuni ayat berikutnya. .“Aku jaga juga makan. Anak aku tak jajan. Tapi apesal anak aku gemuk?” Tambah Ramli lagi. “Cer citer.”.Aku sebenarnya malas nak ada dialog macam ni. Tengok kusyuk nak habiskan baca buku di tangan..“Ooi jawab aa. Kau ...
  • 75
    0

    Bila ada anak kecil ni, segala-galanya mestilah lengkap from head to toe, termasuklah kelengkapan mandian untuk si manja. Yelah, kita sebagai ibu bapa ni hanya mahukan yang terbaik untuk si manja. Walaupun kat luar sana terdapat lambakan produk mandian yang boleh kita pilih, tapi ibu bapa kena berhati-hati, risau ada bahan berbahaya dan mungkin sensitif ...