MANA SATU NAK DIMULAKAN DULU DI ANTARA MEMBACA,BERCAKAP DAN MENULIS?

Sudah menjadi lumrah ibu bapa hendak yang terbaik, apa saja tentang anak-anak. Namun, berapa jelasnya kita sebagai ibu bapa faham dengan apa yang perlu dititik beratkan untuk mereka? Dalam perkongsian ini, saya akan mengupas tentang perkembangan anak bercakap, membaca dan menulis. Mana yang harus diutamakan dulu?

Puan Liyana, seorang pakar terapi dan juga pengurus di Impian Therapy Center telah berkongsi umur kritikal untuk setiap perkembangan ini. Mari kita lihat apakah perkongsiannya seperti di bawah.

1

Bercakap
Usia KRITIKAL : 0-2 tahun

Ini elemen paling penting dlm kehidupan seorang manusia. Bercakap penting untuk berkomunikasi tentang pemikiran dan perasaan supaya orang sekeliling tahu apa yang hendak disampaikan.


Mula bercakap dengan anak anda sejak mereka menjengah keluar melihat dunia, iaitu dalam masa 24 jam selepas dilahirkan. Tegur anak seperti bagi salam, ucap ‘hi’, cium dan peluk mereka. Sembang apa saja.


Mungkin anda akan nampak seperti tidak betul – masih duduk di wad pun boleh cakap seorang-seorang dengan anak. Siap buat eye contact! Tapi, itulah benda pertama yang anda kena buat sejak anak lahir. Jangan lupa konsisten sampai anak berusia 2 tahun!


Selalu ibu bapa menganggap anak kenal ABC, 123 dan huruf jawi sebagai kemampuan bercakap. Anda salah! Itu bukan bercakap. Bercakap tidak sama dengan mengenal huruf.


Bercakap adalah berkomunikasi. Kena ada eye contact, kena ada anak menjawab balik pertanyaan, sahut panggilan nama dari mak ayah dan bukannya menyebut saja. MENGEJA bukan bercakap! MEMBACA bukan bercakap! MENGIRA bukan bercakap!


Bercakap kena ada eye contact, persefahaman di antara dua pihak, ekspresi dan intonasinya.ercakap adalah ada yang mendengar, ada yang balas balik. Pemberian gadget dan belajar di usia ini? Kalau boleh,elakkan!

2

Menconteng & melukis
Usia KRITIKAL: 1-3 tahun

Penting untuk anak anda belajar memegang pensil, krayon atau berus lukisan untuk menconteng. Kalau risau anak conteng dinding, belikan kertas mahjong,tampal kat dinding rumah. Kalau ada bajet lebih, catkan dinding dengan cat mudah padam.


Menconteng membantu anak mengekspresikan minda, menguatkan otot tangan dan membantu pembentukan jari memegang pensil (pencil grip).Anda juga boleh wujudkan elemen menconteng atas pasir, tanah, atau dengan menggunakan batu atau ranting kayu.


Tak kisahlah conteng apapun, janji mereka menconteng. Jangan paksa mereka menulis. Ajar anak MELUKIS selepas MENCONTENG. Lukislah bentuk-bentuk yang ada di sekeliling kita seperti haiwan, tumbuhan, rumah, atau apa saja.

3

Mewarna
Usia KRITIKAL: 1-3 tahun

Ajarlah mewarna di usia ini. Aktiviti mewarna membantu anak-anak membentuk garisan lurus, menegak, menyerong, membulat dan sebagainya.Janganlah disuruh mewarna lukisan yang terlalu sukar. Kalau boleh, elak mewarna lukisan yang ada dalam gadget juga.


Mewarna dalam gadget tidak membantu otot tangan. Di usia ini, tak payah risau kalau anak masih lagi tak pandai warna dalam garisan.Wujudkan konsep mewarna seawal mungkin. Tak payah tunggu sampai anak masuk sekolah baru nak mewarna.

4

Menulis dan membaca

Usia KRITIKAL menulis: 4 tahun

Usia PERMULAAN mengenal huruf dan nombor: 4 tahun

Usia Permulaan membaca: 5 tahun ke atas.

Usia yang dikira LEWAT untuk boleh membaca: 11 tahun.

Apabila anak anda sudah pandai menconteng dan mewarna, dia akan belajar untuk menulis. Biasanya, mereka akan lebih senang menulis huruf dan nombor, walaupun masih BELUM KENAL huruf atau nombor tersebut.


Boleh ajar menulis dalam satu sesi, kemudian ajar mengenal huruf di sesi kemudiannya pada USIA 4 TAHUN! Ini usia yang paling awal! Belum terlewat lagi.Jika kita ikut semua proses ini secara berperingkat, insyaAllah anak tiada masalah! Tak payah risau sangat.


Kalau kita ‘terbalikkan’ semua proses ni, akan ada akibatnya kerana telah melanggar fitrah perkembangan seorang manusia.Jadi, ibu bapa akan lebih jelas tentang perkembangan apa yang mereka harus fokus mengikut usia anak.

Leave Comment

Your email address will not be published. Required fields are marked *