• 518
    0

    Bila raya suasa kunjung-mengunjung menjadi adat biasa orang kita. Bayi baru lahir memang selalu menerima kunjungan tetamu. Tidak kiralah keluarga terdekat, saudara-mara, serta kawan-kawan ibu yang seronok meraikan kehadiran orang baru. Apabila terpandang wajah bayi yang comel, tentu saja ramai yang teruja untuk mencium mereka. Tapi, apabila ibu bapa membiarkan bayi dicium, terutama oleh orang yang ...
  • 674
    0

    Bermain adalah salah satu cara kanak-kanak belajar tanpa diajari oleh orang dewasa melalui pengalaman yang melibatkan fizikal, kognitif dan sosial secara spontan. Ibu bapa mestilah memilih permainan yang sesuai untuk anak-anak mereka mengikut usia. Tahukah anda pemilihan permainan yang betul dapat merangsang perkembangan otak mereka selain membuatkan mereka lebih cerdas. #1 PuzzlePermainan puzzle akan meningkatkan kemahiran ...
  • 525
    0

    Bila anak mencapai umur 1 hingga 3 tahun, mereka sudah mula berjalan kan? Bila sudah berjalan ni, macam-macam perkara yang akan mereka terokai. Boleh kata semua bendalah nak buat, dari panjat tangga, panjat kerusi dan macam-macam lagi. Tetapi, kasihan juga kepada anak-anak yang berada dalam linkungan umur ini kerana selalu menghabiskan masa dengan permainan biasa atau ...
  • 381
    0

    1. JENIS KEROSAKAN MATA PADA ANAK Terdapat beberapa jenis masalah penglihatan yang boleh berlaku seawal kelahiran disebabkan faktor genetik. Namun di zaman ini, kerosakan mata kanak-kanak banyak berlaku disebabkan faktor luaran, iaitu pendedahan mata kepada skrin TV mahupun peranti elektronik seperti handphone.  Mana tidaknya, sana sini kita tengok anak-anak makin asyik dengan Ipad dan handphone walaupun ...
  • 376
    0

    Apa kebaikan bermain untuk kanak-kanak pada zaman sekarang? Anak anda seorang yang aktif? Anak anda sering bermain? Pantang nampak bola, lori dan kereta mainan? Atau dia akan ralit bermain puzzle atau lego? Anda dapat lihat apa perkembangan dan pelajaran yang dia dapat daripada bermain? Atau anda rasa dia sekadar bermain dan membuang masa dan juga membuat ...
  • 273
    0

    Kajian menunjukkan anak yang ketagih gajet sejak kecik akan cenderung mengalami masalah Austisme!Sebab saraf otak sudah rosak kerana terlalu lama bermain gajet. 1. JANGAN CAJ BETERI PENUH 100%Kenapa?Sebab secara tak langsung dapat hadkan penggunaan gajet tersebut. Kalau bateri penuh, selagi tak habis selagi itulah anak tak nak lepaskan. 2. JANGAN AJAR ATAU DEDAHKAN KATA LALUANJangan ...
  • 303
    0

    “Ibu, abang dah jadi Superman! Yeahh!” Terkejut juga bila kita biarkan anak bermain dengan sendiri, tiba-tiba anak dah bertukar jadi lanun atau superman. Kadang-kadang tu mereka sampai bercakap sendiri atau macam bercakap dengan seseorang. Rupa-rupanya, inilah yang dipanggil sebagai ‘imaginative play’. Patutlah anak-anak kita selalu olok-olok tiru perlakuan kita atau apa yang dilihatnya di televisyen, bukan ...
  • 355
    0

    "Anak orang lain dah ramai yang pandai membaca seawal 6 tahun." Pertanyaan ini lah yang selalu menjadi tanda tanya kepada semua ibu bapa yang mempunyai anak. Jom kita tengok. Macam mana cara mudah untuk ajar anak kita pandai membaca seawal umur 4-6 tahun. Q : Macam mana nak ajar anak membaca? A : Start je baca dulu. ...